träningen flyter kanon!

ja träningen funkar bra.. i varje fall i några dagar nu.. Heija verkar ha mognat rätt mycke på väldigt kort tid nu..
för sa jag sitt åt henne för en månad sen så vart de lite vadå? pannkaka i huvudet ska jag sitta på framändan eller bakändan..?! men nu har vi lyckats få till både läggande å ställande och att hon sätter sej om jag inte säger något (stolt matte) även om jag blandar hejvilt mellan alla tre.. också tränar vi lite på att ta apporten men hon spottar ut den så fort å jag är inte riktigt säker på hur jag ska få henne å hålla kvar den längre.. får nog åka till anna å lennart å hälsa på någon dag.. :D men just nu känns de så bra med träningen så vi ska nog anmäla oss till Lkl 1 den 22 mars här i edsbyn.. för visst får man strunta i platsliggningen å bara få lite träningserfarenhet? Jag ska träna på de också men de är ju synd å förstöra för alla andra bara för att Heija har damp.. ;D

men nu till lite tråkigt.. de går inte å gå med Heija i koppel.. jag gruver mej varje gång jag ska gå ut med henne för snart drar hon i kull mej ordentligt.. hon har ju fått så mycke bakmuskler å fått lite hull nu så hon väger nog runt 40kg i varje fall.. å jag är ju inte så stor.. å jag har försökt allt jag kan komma på.. nu sista dagarna har vi gått åt massa olika håll bytt riktning hela tiden och klätrat över snö drivor å greja men då drar hon också för å hitta på nå nytt.. så fort jag byter riktning springer hon ditåt å börjar dra.. har provat allt! å inget funkar å nu är hon lika stark i haltin som med vanligt halsband så de hjälper inte.. inte vill jag behöva ha en sån heller.. nån som har någon bra idé åt mej!? de här går snart inte längre.. men nu ska jag gå å läsa min millenium bok.. börjar på å bli väldigt spännande nu..

Anna å Lennart förbered er på att jag kommer å hälsar på någon dag.. ;P

Kommentarer
Postat av: Diana

Hej Irene,
Kikar in å läser om dig å Heija emellanåt och det är alltid lika roligt att läsa om era bravader. Min Zmilla är syster till Heija och jag känner väl igen problemet med "dragande" i koppel. Vi har dock lyckats få någorlunda ordning på Zmilla nu, men vi har precis som du "testat allt". Det som dock har funkat bäst på Zmilla är att helt enkelt stanna när hon drar så att hon måste backa bak bredvid mig till slakt koppel, för att promenaden ska kunna fortsätta. Detta gjorde henne jättefrustrerad i början, men till slut ramlade poletten ned att det är bäst att inte dra för då kommer vi ingenstans istället. Det gäller verkligen att vara konsekvent för funkar det att dra en gång, då testas det om det kan funka nästa gång, å nästa... Kan säga att detta var inte gjort över en natt utan krävde en jäkla massa promenader som oftast inte blev längre en runt kvarteret och då vi mestadels stod stilla å hade "hjärnornas kamp" om vem som först skulle ge med sig (här gäller det förstås att själv alltid var den som vinner). Eftersom Zmilla är expert på att ta hela handen om man nu ger henne lillfingret, så har man börjat lära sig att man aldrig får tumma på regler för denna dam. Nu går Zmilla bra i koppel, sålänge ingen mer person el. person med hund går med, får då drar hon gärna. Går räddningshundsutbildning med Zmilla och då tränas vi på att kunna gå i grupp med andra ekipagé, vilket är en riktig utmaning för Zmilla eftersom hon känner att hon måste leda hela gruppen hamnar matte lätt släpandes bakom. Är precis som att hon känner att hon blir flockledare då helt plötsligt...vilket är skumt. Men detta tränar vi vidare på, ibland hoppas jag att i och med att hon blir äldre ska hon lugna sig, för jag håller med dig om att det är en viss damp-varning på unga dobbisar :-) Lycka till med ert tränande å tänk bara på att ha tålamod och vara konsekvent, så borde problemet lösa sig till slut.
Mvh, Diana å "Beckers Happy Zmilla"

2008-01-09 @ 06:44:42
Postat av: Anna

Hejsan
Åååå va kul att du har planer på att tävla!
Självklart kan man avstå platsliggningen, om man vill.
Du vet att du är såå välkommen till oss igen, de är bara komma. (ring först så vi säkert är hemma)
Då kan vi gå vidare med apporteringen och kolla lite mer på att hon drar.
ha de
Kjam Anna

Postat av: kats

Om du vill så kan jag hjälpa dig lite med koppelpromenaderna. Hör av dig i så fall...
Inte meningen att du ska ha det så besvärligt.

2008-02-06 @ 21:02:36
URL: http://kats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback